be inspired


fredag den 14. september 2012

Min Hellige Søndag


Tit bliver man inspireret eller får en god idé, som man ikke rigtig bruger til noget før længe efter, hvor man selv eller idéen er modnet lidt. At søndagen skulle være en helligdag er jo ikke noget nyt, men konceptet har alligevel fået en ny betydning i mit liv.

Jeg har tidligere i mit liv hørt en rabbiner beskrive, hvordan de i den jødiske tradition gør sig meget umage for at holde en ugentlig helligdag – sabbatten, hvor man kun må hvile. I hendes familie er de meget omhyggelige med at ære hviledagen og hun talte om det med stor passion og indlevelse, hvilket fascinerede mig meget. 
Alt forberedes inden sabbaten begynder. Man arbejder fredag frem til solnedgang på at klargøre alt til det kommende døgn, så det hele er parat og man ikke skal bestille det mindste. Der ryddes op og gøres rent, man pynter op og gør hjemmet indbydende. Man bager brød, dækker bord, stiller stearinlys frem, forbereder dejlig nærende mad til den hellige tid og gør sig også mentalt klar til det kommende hviledøgn. Det vækkede noget i mig dengang, men så glemte jeg alt om det igen.

Nu oplevede jeg forleden at blive spurgt ind til, hvordan bruger jeg min søndag? Til at slappe af og lade op eller ordne en masse praktiske løse ender? Og så vækkede hele det der helligdagskoncept endnu engang noget i mig. For jeg må indrømme, at jeg er én af dem, der kan have en anelse svært ved at mærke forskel på ugens dage, weekend eller hverdag. Og det synes jeg faktisk er ærgerligt.

Jeg har derfor besluttet mig for at eksperimentere med at give helligdagskonceptet nyt liv i en periode og se, om det kan lade sig gøre med en dag, hvor jeg under ingen omstændigheder må lave noget pligtbetonet. Jeg vælger søndag. Søndag skal være helt og aldeles fri. Ingen vasketøj, madlavning, oprydning, planlægning, besvare mails, m.m. Jeg vil selvfølgelig give mit barn noget mad og skifte bleer, men ellers vil jeg bestræbe mig på kun at stå op og lade dagen passere med rare ting, der lader mig op, sammen med mennesker jeg holder af eller i mit eget selskab. Jeg vil også sørge for at holde min kop tom denne dag (jævnfør seneste indlæg), så min hjerne også får helt fri. Holy moly jeg glæder mig!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar