be inspired


søndag den 24. april 2011

Da Generation Y blev til WHY


Vi har hørt så meget om generation Y de sidste mange år og dens karakteristika som værende forkælet, vokset op i et overflodssamfund, sjældent oplevet begrænsninger, haft alle økonomiske, materielle og uddannelsesmæssige muligheder. Min egen årgang, 1983, er den laveste siden engang i 1800-tallet med blot 54.000 børn, og hele vejen op gennem min skolegang har jeg fået af vide: du kommer til at kunne vælge og vrage. Du kan få lige det job, du peger på. Tag det bare helt roligt, verden vil indrette sig efter jeres krav, fordi i er uundværlige. 


Men bedst som vi skulle til at gøre vores længe ventede entré på arbejdsmarkedet og troede, at vi sad med de bedste kort på hånden - så ramlede korthuset med finanskrisens ankomst. Og det tror jeg var rigtig rigtig godt timet! Kriser viser hvor skrøbeligt alting er, og at man ikke skal tage noget for givet, som generation Y på mange måder blev opdraget til. Og krisen gav os anledning til at ændre indstilling og skifte ham til generation WHY.. med spørgsmål som; hvorfor har man tilladt tingene at komme så vidst som til miljøkriser, klimakatastrofer, finanssammenbrud, m.m., hvem har ansvaret her for, og hvad skal der til for at rette op for den tunge arv?
Det er efter min mening langt mere tilfredsstillende at være en af dem, der stiller spørgsmål og kræver forbedringer, end dem der bliver kaldt curling børn, fordi de er blevet båret frem og fejet for.  
Så tak for den mulighed..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar