be inspired


onsdag den 9. marts 2011

Hvorfor Rundtenom?


Vi har fået en praktikant på arbejdet, Future Navigator (futurenavigator.dk), hvor jeg har min daglige gang. Hun er fra Colombia og fortalte mig om sit igangværende speciale, og om hvordan hun holder kontakt med sin vejleder via sin Blog (lamimi. posterous.com). Ved at blogge løbende om den proces hun er i, kan vejlederen følge med i hendes tanker og udvikling. Jeg har aldrig set mig selv som en potentiel blogger før det øjeblik. Det var i går.. i dag har jeg lavet en blog.  Velkommen til Rundtenom!

Det gav pludselig mening, ud af det blå – som ting nogle gange gør. En blog så jeg kan holde styr på de idéer, input og den inspiration, der fylder mit hoved om dagen og oversvømmer min nattesøvn.  Jeg er nysgerrig og videbegærlig og tænker over og undersøger mange ting i løbet af en dag. Så jeg kan lige så godt gøre alt det tilgængeligt for andre – og mig selv, som nok vil få mere ud af det filtreret. Og så holder jeg tilfældigvis meget af at skrive. Og jeg ønsker at inspirere og inspireres. Derfor Rundtenom.

Og hvorfor så navnet? Jeg elsker det ord. Det er velkendt, gammeldags og mystisk på én gang. Det appellerer til spørgelystne folk som mig; hvad betyder det, hvor kommer det fra, hvorfor hedder det sådan.
Og så får det mig altså til at tænke på mange andre ting end rugbrød. Rundten om. Hele vejen rundt. Helhedsperspektiv. 360 graders lytten.. undren. Jeg kan bedst lide at komme godt rundt i hjørnerne, høre alles stemmer.  Og så driver mit videbegær mig ofte de mystiske steder hen. Rundtom alting. Rundt omkring. 
Og sidst men ikke mindst, så minder det mig om klassikeren: det er en ommer! Og som jeg ser den måde vi har indrettet os de seneste mange årtier, så er det en ommer. Forældede økonomisk-rationelle strukturer, afskåret fra kontakt med naturen, forskruet forbruger mentalitet og isolation fra meget af det, som i sig selv giver mening. Men i øvrigt fascinerende at observere alle de mennesker, initiativer og organisationer, der allerede arbejder hårdt på at gøre det bedre. Rundtenom.. hele vejen rundt. Dem og den ommer, vi har gang i, vil jeg skrive meget mere om løbende.

1 kommentar:

  1. Kære Mona
    Dejligt initiativ. Verden kan kun blive bedre med dine tanker. Jeg holder selv meget af ordet "miscellaneous". Det er både smukt og lyder som noget, der er hevet op af en skraldespand, er både dejligt at sige og fuldstændig umuligt at stave til. Ord er vigtige og væsentlige. Glæder mig til at følge dine.
    Mkh.Anne (chefen)

    SvarSlet