be inspired


tirsdag den 17. april 2012

Omvendt Fortegn

Jeg sidder og spiser frokost og har derfor lige gennemrodet vores køleskab. Hvorfor står der ’Ægte’ foran Mayonnaise? Og på min ketchup står der 'Nu med flere tomater'. På juicen står der ’Rigtig juice, 100% frugt’. På rugbrødet står der ’Uden stråforkorter’.
Jeg kom i tanke om følgende billeder, jeg havde liggende på computeren:


Og nu sidder jeg og tænker på, om vi engang kommer tilbage til et stadie, hvor mad i udgangspunktet er naturlig. Og hvor man, modsat nu, skal skrive på produkterne, hvis forbrugeren bør være ekstra opmærksom. Som fx ’tilsat sukker’, ’tilsat stråforkorter’, ’indeholder aspartam’, ’med 30 forskellige giftrester’. Eller i disken med kød og fisk: ’har aldrig fået sollys eller gået på græs’. ’Genmodificeret kød’ eller ’truet race’.

Jeg tror nu ikke, det er noget, jeg vil gøre mig forhåbninger om selv at opleve.
En af mine gode venner Philip Hahn-Petersen har søsat et projekt og kæmpet i lang tid, for at vi i stedet for Reklamer Nej Tak skiltet skulle indføre et Reklamer Ja Tak skilt. Og det kan vel siges at være lidt samme tankegang, der ligger bag. Omvendt fortegn. Han lavede  undersøgelser og beregninger på, hvor mange tons affald man ville spare, ved at indføre et Ja tak skilt. (En hustand modtager pt mellem 50 - 60 kg reklamer årligt). Der er virkelig mange gevinster ved en omvendt ordning, og det er et tiltag, der er relativt simpelt. Han nåede til Christiansborg med forslaget, men der er alt for mange politisk modsatrettede interesser (læs: økonomiske egeninteresser). Der kæmpes dog fortsat. 

Men tænk engang:

Ingen kommentarer:

Send en kommentar