be inspired


torsdag den 10. marts 2011

Bærende Principper


Noget af det, jeg har været optaget af de seneste dage, er, hvilke bærende principper vi mennesker bygger vores liv og organisationer op omkring, og om vi er bevidste om dem. Jeg har tidligere tænkt en del over det med at have nogle gode principper at leve efter, og nu er emnet blusset op igen, fordi vi på Future Navigator har gang i et par workshops, hvor Anne (min ene chef - Anne Skare Nielsen) fik den idé, at de bærende principper skal frem i lyset og afstemmes. Hvilket jeg kun kan bakke op om! Her tænkes på det organisatoriske plan..
Men især privat tror jeg, at mange har nogle principper, de ubevidst lever efter uden at være bekendt med dem.  Principperne udløser en lang række praksisser i dagligdagen, måder at være og gøre på, som efterleves uden stillingtagen til, hvorfor man egt. er endt med at indrette sit liv netop sådan. Men hvis man undersøger hvilke overbevisninger, der ligger til grund for de handlinger, vil man nok kunne opspore nogle principper, man engang har godtaget (måske uden at være klar over det), som muligvis trænger til et eftersyn.  Og muligvis har man slet ikke nogle principper og den røde tråd og meningen med ens liv kan være svær at få øje på.

Jeg synes, det optimale må være, at de bærende principper er så meningsfyldte, at de i sig selv skaber værdi i tilværelsen, blot fordi man formår at efterleve dem. Hvis man fx mener, at man skal have det sjovt hver eneste dag. Så kan man sidde som 85-årig i sin gyngestol og tænke, hvad var meningen med det her liv egt.? jeg ved det stadig ikke, men i det mindste havde jeg det sjovt. Eller jeg gjorde noget godt for verden, eller jeg fulgte min intuition, eller jeg oplevede noget nyt hver dag.. jeg efterlader verden lidt bedre, end den jeg overtog.. Eller hvad man end vælger at basere sit liv på.
Det værste må være at sidde i den gyngestol og tænke; hvad faen har jeg tænkt på i alle de år? hvorfor var det nu, jeg aldrig gjorde det, jeg egt. havde mest lyst til? Og hvorfor tænker jeg først over det nu, hvor det er hele ved at ebbe ud..

På Rundtenoms første dag var der 52 besøgende! Hvis nogle sidder derude med geniale principper at basere et liv på, så del endelig ud af visdommen… 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar