be inspired


tirsdag den 15. marts 2011

Succeskriteriet for en god avis

Efter en lang arbejdsdag med koncentration, mange ord og lange møder trængte jeg til et afbræk, inden jeg kørte hjem.. for at undgå at slæbe det hele med og lade hjernen kværne videre. På et lille caféhjørne købte jeg en snack, og som jeg sad i vinduet og ventede, greb jeg automatisk ud efter nærmeste gratisavis - MetroXpress. Hvis jeg var træt i hovedet før mit møde med den avis, blev det absolut ikke bedre bagefter!

Skuddrab, rockere, hashhandel, svindel, fejlbehandling, mobning, hudkræft, pirater, selvmordsforsøg, utilfredshed, koma, protester, atomudbrud, økonomisk nedsmeltning, ulykker, belejring og snyd.. værsgo! Én lang opremsning af den ene elendighed efter den anden.
Jeg talte 29 indlæg (+ lidt underholdning som tv, kendis-nyt og sport). Ud af de 29 indlæg handler de 23 om ovennævnte dårligdomme. De sidste 6 indlæg er politiske, altså hvad man objektivt set må betragte som neutralt. Det vil sige, at avisen ikke byder på én eneste positiv historie! Hvis det så bare var fordi, det hele kunne dreje sig om Japan eller andre højaktuelle must-reads… men der er viet 1 sølle side ud af 37 til Japan.
Flere og flere taler om, at det vi fokuserer på, får vi mere af.. Tænk hvis man begyndte at lave aviser ud fra den præmis...
Jeg er nysgerrig efter, om fremtidens gratisaviser ser anderledes ud. Jeg håber! Kunne man arbejde efter grundantagelsen, at en avis først er god, når mindst 50% af artiklerne er positive og bibringer læser inspiration og stolthed over det, vi udretter?
Jeg mener selvfølgelig, vi bør bevare kritisk og oplysende journalistik…. Men hvor ville det være befriende, hvis succeskriteriet for en god avis ikke var stof til bekymring men stof til eftertanke og opløftethed! 

2 kommentarer:

  1. Hej Mona.
    Du har en helt fantastisk måde at læse aviser på, og det er intet mindre end skønt at læse dine blogs.

    Hvad vi fokuserer på får vi mere af - personligt må jeg tilslutte mig de "flere" som spreder den slags talen.. og i den forbindelse vil jeg lige nævne "Verdens bedste nyheder". Den er fuldstændig gratis som netavis, og lever ikke bare op til dit 50%-forslag, men går hele vejen med 100%! Det er inspirerende læsning og i den grad stof til opløftethed.

    SvarSlet
  2. Kære Nina

    Tak. Og tak for tippet om 'Verdens bedste nyheder'. Jeg har kigget på det, og det er spændende, men så vidt jeg kan se, er det formidling af konkrete resultater af udviklingshjælp og arbejdet med at bekæmpe global fattigdom, der knytter sig til FN’s 2015-Mål. Bestemt også vigtigt.
    Det kunne dog også være fedt med en bredere avis med alle former for nyheder, som også gik 100% ind på en konstruktiv vinkling. Det kommer nok:)

    SvarSlet