be inspired


onsdag den 16. marts 2011

Innovativ og konstruktiv journalistik


Apropos mit blogindlæg fra i går og det at modtage, hvad man fokuserer på, så hørte jeg i dag om en kampagne, der blev lavet for at hjælpe en avis, som mistede læsere. I bestræbelsen på atter at tiltrække flere læsere, opsøgte man Gandhi´s spirituelle vejleders søn, idet hans ord åbenbart er eftertragtede. Hans svar til problematikken var: ”Why you give so much negativity? You give negativity – you get negativity”.

Jeg er meget enig og for ikke at fortsætte ad samme spor, har jeg idag researchet lidt på én af de ildsjæle, vi har i Danmark, som faktisk arbejder intenst på at ændre journalistikkens utilfredsstillende tendenser.
Ulrik Haagerup, chef for DR´s nyhedsproduktion, gør en stor indsats for at udbrede konstruktiv journalistik. Han stiller spørgsmålstegn ved, hvorfor gode nyheder er dårlige nyheder i nutidens medier. Han mener, det bør være journalistens opgave at hjælpe samfundet til innovation og håb frem for at vælge den lette løsning og underholde med drama, konflikter og ’den lille mand mod systemet’. Og Ulrik både arbejder på at reformere sin egen afdeling i DR samt inspirere den internationale scene med sine vigtige pointer. En hurtig søgning på nettet og der dukker adskillige interviews og videoklip op. 
En vigtig pointe i Ulriks budskab, som ikke må gå tabt, er, at journalister selvfølgelig fortsat skal identificere og udpege de problemer, som findes i samfundet, men hvis der udelukkende jongleres med det ene problem efter det andet, så bliver vi deprimerede. I stedet skal vi begynde at tilføje løsninger ved at opspore de steder i verden eller verdenshistorien, som har stået i lignende problematik og formået at ændre den positivt.  
”A good story can also be a story that inspires us to find better solutions”. Hørt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar